Thursday, April 9, 2009

Penerbitan Drama TV: ' Lepaskan Kembali Aku Ke Laut '


Tidak lama lagi RTM akan menyiarkan drama Lepaskan Kembali Aku Ke Laut. Drama ini diadaptasikan dari novel karya Saari Isa oleh A. Wahid Nasir dan Siti Jasmina Ibrahim dan diarahkan oleh Arief Karmahani.


Ini adalah drama terbaru yang diangkat daripada karya sastera hasil kerjasama antara RTM dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Adaptasi novel ke medium yang lebih popular seperti drama untuk televisyen adalah usaha memanfaatkan pemikiran pengarang dalam karya asal. Di luar negara adaptasi adalah suatu yang sering dilakukan sama ada dari karya sastera ke pentas, filem atau televisyen.


Usaha seperti yang dilakukan oleh RTM dan DBP ini perlu diperkayakan dan diperbanyakkan walaupun kita sering terperangkap dalam prejudis antara pengarang asal dengan penulis adaptasi.


Tidak ada sebab untuk kita melihat adaptasi sebagai satu masalah sekalipun wujud pertentangan antara penulis asal dengan penulis adaptasi. Semua ini boleh dilakukan asal saja pengambilan karya sastera itu dibuat penuh hemah dan budi bicara. Tentulah tidak manis kalau mana-mana penulis atau pengarah terus mengambil karya sastera tanpa meminta izin terlebih dahulu.


Kontroversi dan polemik karya adaptasi bukanlah perkara baru. Di Barat perkara ini sering berlaku dan hubungan antara setia dan curang kepada karya asal selalu dibahaskan.
Proses adaptasi dengan sendirinya mewujudkan satu pertembungan kreatif. Ini adalah suatu yang sangat wajar supaya dapat melahirkan karya-karya baru yang hebat. Pasti ada yang menganggap penulis adaptasi itu meminda dan tidak ikut karya asal.

No comments:

Post a Comment